Hanyut – 16

“miscarriage? ” telefon di tangan hampir terjatuh di tangan. Lututnya lemah. Hakim duduk di kerusi dalam pejabatnya. Setelah menerima panggilan dari hospital itu,Hakim terus mencuba untuk menghubungi Hakimi adiknya yang sudah 2 hari bercuti di Singapore bersama peminat.

Gagal.

“Su,masuk bilik saya.”

Setiausaha Hakim pantas masuk ke dalam pejabat. “Ya Encik Hakim?”

“cancel all the appointment..” blazer di kepala kerusi di capai. “..kalau Dato Hisham datang kata postpone next week..” Hakim telah berada di pintu pejabat. “..saya mungkin cuti seminggu..” sedang memikir sesuatu. “..anything just email saya..saya pergi dulu..urgent..”

Laju langkah Hakim menuju ke tempat letak kereta. Fikirannya melayang. Macam mana boleh jadi macam tu? Keretanya laju meluncur di jalan raya. Destinasi : hospital.

Setibanya di hospital terus Hakim mencari wad yang menempatkan Qalesya. Berdebar-debar hatinya. Kakinya yang panjang melangkah luas. Cepatlah sampai ke wad Qalesya. Sewaktu tiba di hadapan wad kelihatan ibu dan ayah sedang duduk di luar.

“Ibu..ayah…” Hakim menghampiri. “..macam mana boleh jadi macam ni?” risau.

“dia terjatuh tadi nak turun tangga.” Pn.Izzati sebak.

“so dia macam mana sekarang.?”

“tengah tidur. Tadi doktor bagi ubat penenang. Dia macam orang tak betul dah..mungkin nak bangun dah ni..dah lebih 3jam..”

Hakim terus masuk ke dalam wad itu. Lemah lututnya melihat keadaan Qalesya yang lemah terbaring. Yb.Hassan dan Pn.Izzati hanya berdiri di pintu. Dia hanya memerhatikan Hakim. Pelik juga. Anaknya itu risau semacam sedangkan Hakimi tak muncul-muncul.

Perlahan-lahan Qalesya membuka matanya. “Khai..” perlahan Qalesya memanggil.

“shhuutt..” dia duduk di sebelah Qalesya. Rasa mahu sahaja dia genggam tangan wanita itu untuk beri semangat. “kuat ya sayang..” lembut Hakim berbicara yang membuatkan ibu dan ayahnya berpandangan sesama sendiri. Sayang?

“I need…” Qalesya menggenggam tangan Hakim. “..saya nak semangat..” kuat tangan itu di genggam. Terkejut juga Khairul Hakim dengan tindakan Qalesya. Nak macam manakan suaminya tiada disisi.
Dahlah wanita itu kehilangan nyawa dalam kandungannya. Dia perlukan semangat !

“sabar ya…ada hikmahnya ni..”

“.er..Hakimi?”

“hmm,tak dapat contact dia.”

Air mata Qalesya mengalir. “saya mahukan dia..” tangan yang tadinya bersatu di uraikan. Astarfirullahalazim,apa yang sudah kau lakukan,Qalesya. “ ..maaf..”

Hakim hanya tersenyum kelat. “banyakkan berehat.”

_____________________________________

“kau kenapa Izz? Resah semacam je..”

“kalau cepatkan percutiaan ni boleh tak? Aku rasa tak sedap hatilah..nak balik..”

Ammar terkejut. “ dah janji lah weh..contract dah sign..”

Izzhar Hakimi mengeluh perlahan. Kenapa rasa semacam je ni. Telefonnya tertinggal di pejabat sewaktu nak cepat-cepat pergi KLIA tadi. Haru sungguh ! Ya Allah,harap Qalesya baik-baik sahaja.

“Izz..jom..dorang dah tunggu tu..”

Izz melangkah lemah mengikuti Ammar.

_______________________________________

“awak,sure ke ni? ”

Qalesya menarik nafas dalam. “please tolong saya… saya sakit hati..saya nak ubati hati yang sakit ni..”

“baiklah macam tu. Saya ada apartment dekat Damansara. Awak tinggallah dekat situ dulu. Kalau ada apa-apa call saya ok..”

“Khai..jangan cakap dengan ibu dan ayah..promise?”
Khairul Hakimi senyum plastik. “ok..”

Leave a Reply

